Hier staan wij voor

Onze missie
Op Kindcentrum Berglaren willen we je kind vol zelfvertrouwen laten ontwikkelen, passend bij hun eigen cognitieve, sociale, emotionele en fysieke kenmerken.

Onze visie
Op kindcentrum Berglaren willen we je kind vaardigheden meegeven die hij of zij nodig heeft tijdens het leven, nu en in de toekomst. Hierbij staan de kernwaarden van het Daltononderwijs centraal.

Samenwerken
Op ons kindcentrum vinden we het belangrijk dat kinderen, ouders en het team op een respectvolle manier samenwerken. Kinderen leren elkaar te helpen en met elkaar om te gaan. Iedereen moet zich veilig en geborgen voelen. We leren kinderen hun grenzen aan te geven en elkaar echt te zien.

Verantwoordelijkheid = vrijheid in gebondenheid
Wij vinden het belangrijk dat kinderen leren om zelf keuzes te maken in hun eigen leerproces. Wij ontwerpen samen met het kind een omgeving waarin kinderen kunnen leren, keuzes maken, samenwerken en werken aan zelfstandigheid. Om de kinderen stap voor stap te leren omgaan met deze vrijheid, stellen wij in een geborgen omgeving veel structuur en duidelijke grenzen.  

Effectiviteit
Wij zijn erop gericht om ons onderwijs en opvang effectief in te richten. Actief bezig zijn in de klas en spelend leren vinden wij belangrijk. Bij sommige vakken worden de kinderen ingedeeld in groepen passend bij hun ontwikkeling op sociaal en didactisch vlak. Zo bieden we kinderen instructie op maat. 

Zelfstandigheid
Wij willen kinderen leren om probleemoplossend te denken. We leren kinderen om doelgericht te werken en we leren ze hulp te vragen of aan te bieden wanneer dit nodig is. De leerkracht en pedagogisch medewerker hebben een begeleidende rol om het kind de vaardigheden aan te leren die horen bij zelfstandigheid.

Reflectie
​​​​​​​Bij ons is het kind eigenaar van zijn/haar eigen leerproces. Wij leren hen naar zichzelf te kijken en na te laten denken wat ze al kunnen, willen ontwikkelen of willen behouden. Leerkrachten en  pedagogisch medewerkers begeleiden de kinderen om te reflecteren op hun gedrag, hun leerproces, hun zelfstandig werken, het samenwerken en het nemen van verantwoordelijkheid.